Recensione | The Larsen’s Session (Live In Studio) - Ruben Minuto

Ritratto di Ruben Minuto
Ruben Minuto

Ruben Minuto – The Larsen’s Session (Live In Studio)

Non è molto che frequento la musica di Ruben Minuto e ho avuto occasione di conoscerlo a partire dal suo penultimo lavoro, “Think Of Paradise,” che mi fece sobbalzare dalla sedia.

Qui ragazzi siamo in territorio “Americano”, sigla che cela tutto il buono della musica americana, il blues, il country, il folk, il soul e, non ultima l’attitudine southern a condire il tutto.

Ruben non è un novellino, ma un musicista di grande esperienza che con questo suo ultimo lavoro raggiunge il ragguardevole traguardo dei tredici dischi pubblicati.

Milanese, classe 1970, Ruben Minuto ha attraversato la roots music americana sempre con massima credibilità, una bella voce (pronuncia inglese pressoché perfetta), ottimo musicista e compositore dalle qualità incredibili. Non volevo credere fosse italiano e posso dire che ben pochi possono percorrere le strade polverose della roots music americana come lo fa lui.

Registrato dal vivo in studio in due sedute presso i RecLab Studios di Larsen Premoli, “The Larsen’s Session” ripercorre la storia musicale di questo stupendo artista - italiano ma americanissimo nelle sue proposte musicali - con dieci brani, di cui tre cover.

Ad aiutarlo, come sempre, le meravigliose chitarre di Luca Crippa che si occupa anche degli arrangiamenti.

Come già sottolineato “The Larsen’s Session è il suo tredicesimo album (quarto da solista) e ripercorre la sua carriera con brani rivisitati e riarrangiati live in studio... quindi niente trucchi ma musica vera, suonata con cuore, passione e sudore.

Il primo dei tre brani non autografi è “Molly & Tenbrooks”, un bluegrass tradizionale; si prosegue col famoso brano “You're The One That I Want”, tratto dal musical Grease, qui proposto in versione country molto intensa; per ultimo “Why Should I Be So Lonely”, classico di Jimmie Rodgers.

Molto ben riuscita è “This Hour of the Day, dal netto sapore southern con le chitarre protagoniste e con l’hammond suonato da Ricky Maccabruni che rilascia pregevoli assoli.

Ancora chitarre e hammond (ma non dimentichiamoci della sezione ritmica sempre precisa a sostenere i vari mood del disco) sono protagonisti nell’ottimo e frizzante R & Blues “Jimmy Two Steps”, grande brano!

Le ballate mancano? Certo che no e “Who Cares” ne è un fulgido esempio. Chitarre acustiche

ad accompagnare la splendida voce di Rubin che, in questo caso si fa aiutare dall’altrettanto bella voce di Sophie Elle e che slide ragazzi.

A ruota un altro grande brano, l’intimista “In The Hands Of Time”, con le voci di Ruben Minuto e Lucia Lombardo che incantano, così come le chitarre. Per darvi l’idea siamo vicini alle miglior cose dei Fleetwood Mac, quelli americani con Stevie Nicks.

Per concludere la mia veloce analisi vorrei segnalare il rock sudista di “Hight Heel Shoes” che, oltre alle splendide e grintose chitarre (slide inclusa), spolvera un piano boogie veramente di alto livello.

In conclusione, se volete immergervi nello stupendo mare dell’American roots music suonata con passione, competenza e cuore, avvicinatevi senza timore a questo meraviglioso artista e alla sua musica, non ne rimarrete certo delusi.(recensione di Luca Paoli uscita per Mat2020)

Immagine della copertina

Track List: 

1) Molly & Tenbrooks (traditional bluegrass song)

2) This Hour of the Day

3) Jimmy Two Steps

4) Along the Way

5) You Are The One That I Want (John Farrar cover)

6) High Heel Shoes

7) Be Alive

8) Who Cares

9) In the Hands of Time

10) Why Should I Be So Lonely (Jimmie Rodgers cover)


Line Up:

Ruben Minuto: vocals, acoustic, electric guitars

Luca Andrea Crippa: lead guitars (lapsteel/acoustic/electric)

Riccardo Maccabruni: keyboards e organo hammond e piano

Alessio Gavioli: drums

Paolo Roscio: bass


Guests:

Jane Jeresa: vocals e chorus

Sophie Elle: vocals e chorus

Lucia Lombardo: vocals e chorus

Ale Porro: double bass

Nico Roccamo: drums, percussions
 
English version
 

It hasn't been long since I started listening to the music of Ruben Minuto, and I had the opportunity to get to know him starting from his second-to-last work, 'Think Of Paradise,' which made me jump out of my chair.

Here, folks, we are in 'American' territory, a label that encompasses all the goodness of American music – blues, country, folk, soul, and not least, the southern attitude that spices it all up.

Ruben is not a newcomer but a highly experienced musician who, with his latest work, achieves the significant milestone of thirteen released albums.

Born in Milan in 1970, Ruben Minuto has traversed American roots music with utmost credibility, possessing a beautiful voice (almost perfect English pronunciation), excellent musician, and an incredible composer. I couldn't believe he was Italian, and I can say that very few can navigate the dusty roads of American roots music as he does.

Recorded live in two sessions at Larsen Premoli's RecLab Studios, 'The Larsen's Session' retraces the musical journey of this wonderful artist – Italian but very American in his musical proposals – with ten tracks, including three covers.

Assisting him, as always, are the marvelous guitars of Luca Crippa, who also handles the arrangements.

As already emphasized, 'The Larsen's Session' is his thirteenth album (fourth solo) and revisits his career with reimagined and rearranged studio live versions... so no tricks, just real music played with heart, passion, and sweat.

The first of the three non-original songs is 'Molly & Tenbrooks,' a traditional bluegrass; it continues with the famous song 'You're The One That I Want,' from the musical Grease, presented here in a very intense country version; lastly, 'Why Should I Be So Lonely,' a classic by Jimmie Rodgers.

Very well-executed is 'This Hour of the Day,' with a distinct southern flavor featuring prominent guitars and Ricky Maccabruni's Hammond organ providing exquisite solos.

Guitars and Hammond organ (not forgetting the always precise rhythm section supporting the various moods of the album) are protagonists in the excellent and lively R & Blues 'Jimmy Two Steps' – a great track!

Are ballads missing? Certainly not, and 'Who Cares' is a shining example. Acoustic guitars accompany Rubin's splendid voice, who, in this case, is assisted by the equally beautiful voice of Sophie Elle... and what a slide, folks.

Following is another great track, the introspective 'In The Hands Of Time,' with the voices of Ruben Minuto and Lucia Lombardo captivating, much like the guitars. To give you an idea, we are close to the best of Fleetwood Mac, the American ones with Stevie Nicks.

To conclude my quick analysis, I would like to highlight the southern rock of 'High Heel Shoes,' which, in addition to the splendid and spirited guitars (including slide), features a truly high-level boogie piano.

In conclusion, if you want to immerse yourself in the wonderful sea of American roots music played with passion, competence, and heart, approach this marvelous artist and his music without fear – you will certainly not be disappointed. (Review by Luca Paoli released for Mat2020)"